فرهنگ پوشش و مطالعه درباره عادات مربوط به آن در اسپانیای امروز

در جامعه امروز اسپانیا عموما با دو نوع کلی از پوشش مواجه هستیم. نوع اول مربوط است به لباس های محلی و سنتی مناطق مختلف اسپانیا که بر اساس تاریخ و فرهنگ منطقه با یکدیگر متفاوت بوده و هر کدام آداب و رسوم و تاریخ خاص خود را بازنمایی می کنند.

فرهنگ پوشش و مطالعه درباره عادات مربوط به آن در اسپانیای امروز

در جامعه امروز اسپانیا عموما با دو نوع کلی از پوشش مواجه هستیم. نوع اول مربوط است به لباس های محلی و سنتی مناطق مختلف اسپانیا که بر اساس تاریخ و فرهنگ منطقه با یکدیگر متفاوت بوده و هر کدام آداب و رسوم و تاریخ خاص خود را بازنمایی می کنند. به عنوان مثال نوع لباس های محلی مادرید، کاتالونیا، آندالوسیا و باسک را می توان با یکدیگر مقایسه و تفاوت ها و شباهت های آنها را برشمرد. با این حال این نوع از لباس تنها در مراسم فرهنگی و جشن های محلی مورد استفاده قرار می گیرد و با گذشت زمان، این نوع از پوشش در اسپانیا دارای فراوانی نیست.

نوع کلی دوم، مدلی از پوشش است که بر اساس عرف امروز کشورهای اروپایی یا غربی شکل گرفته و مبتنی بر اقتصاد تولید برندها و شرکت های عمده تولید لباس است. از این نظر، تفاوت جدی ای میان شکل پوشش در اسپانیا با آلمان، فرانسه، انگلستان و یا هر کشور غربی دیگر نیست. آنچه امروز در بازار لباس دیده می شود، حضور قدرتمند مجموعه ای از برندها با قیمت های مختلف است که برای طبقات مختلف اجتماعی با درآمدهای مختلف تولید و ارائه می شود. از این نظر اسپانیا دارای حضوری تاثیرگذار در این بازار غربی است و برندهای لباس ساخت این کشور در بازارهای بین المللی از اقبال مناسبی برخوردار هستند. به عنوان مثال برند زارا، منگو، ماسیمو دوتی، آدولفو دومینگز و کورتفیل از موفق ترین برندهای تولید لباس در جهان با استایل ها و  قیمت های مختلف هستند که در اسپانیا متولد شده اند.

با این توضیح لازم به تاکید است که امروز، نوع پوشش و فرهنگ آراستن بدن در جوامع غربی از جمله اسپانیا، شکلی همگرا و مشابه داشته و اگرچه عناصر فرهنگی هر کشور بعضا به آن اضافه می شوند، اما برآیند کلی این بازار به سوی یک وضعیت جهانی شده و مشابه در حرکت بوده است. این همگرایی چه در لباس، چه در وسایل جانبی آرایش (لوازم آرایش، عطر، اکسسوری از جمله انگشتر حلقه دستبند گردنبند و...) و چه در انجام تتو و پرسینگ وجود دارد و همانطور که گفته شد از یک منطق اقتصادی تولید پیروی می کند.

با این حال مطالعات مختلفی در خصوص نوع پوشش امروزی جامعه غربی و به خصوص اروپا وجود دارد که به ابعاد جامعه شناسانه، روانشناسانه و فرهنگی آن توجه ویژه کرده است. لذا برای رصد و پایش و مطالعه فرهنگ پوشش در اسپانیای معاصر باید در همین خطوط مطالعاتی حرکت کرد که می توانند تا حدی نوع نگاه مصرف کنندگان لباس و پوشش و آرایش را در وضعیت امروز نمایان کنند. در زیر برخی از این خطوط مطالعه آمده است:

۱.الگوهای مصرف مبتنی بر مد و فشن: این تحقیقات بررسی کنند که افراد در جوامع اروپایی چگونه لباس می خرند، از جمله عواملی مانند دفعات خرید، کانال های خرید ترجیحی (مانند فروشگاه های آنلاین در مقابل فروشگاه های واقعی) و عادات خرج کردن.

۲.تأثیرات فرهنگی: این مطالعات ممکن است بررسی کنند که چگونه عوامل فرهنگی مانند هویت ملی، سنت‌های منطقه‌ای، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و انتخاب سبک زندگی بر ترجیحات مد و سبک لباس افراد تأثیر می‌گذارند.

۳.محیط زیست و مد اخلاقی: با افزایش نگرانی‌ها در مورد پایداری محیط‌زیست و شیوه‌های کار در صنعت مد، محققان ممکن است نگرش مصرف‌کنندگان را نسبت به انتخاب‌های مد بازگشت پذیر (به چرخه طبیعت) و اخلاقی و همچنین تمایل آن‌ها به پرداخت بیشتر برای لباس‌های سازگار با محیط‌زیست و تولید شده با اخلاق را تحلیل کنند.

۴.جنسیت و هویت: در این حوزه محققان بررسی کنند که چگونه هنجارهای جنسیتی و هویتی بر انتخاب‌های مد تأثیر می‌گذارند، از جمله محو کردن مرزهای جنسیتی سنتی در سبک‌های لباس و افزایش گرایش‌های مد خنثی به لحاظ جنسیت.

۵.دیجیتالی‌سازی مد: با ظهور رسانه‌های اجتماعی و پلت‌فرم‌های تجارت الکترونیک، مطالعات ممکن است تأثیر فناوری‌های دیجیتال را بر رفتارهای مصرف مد، از جمله عادات خرید آنلاین، تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر روند مد، و تجارب مد مجازی بررسی کنند.

کد خبر 20318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =